سطوح مختلف عصبی-زبانی

مطالب زیر چکیده ای از کارگاه ان ال پی روانشناس بالینی مهدی صارمی نژاد می باشد.
سطوح عصبی _ زبانی ( سطوح منطقی (
این چارچوب ( که رابرت دیلتز آن را توسعه داد ) ، به تفکر درباره یادگیری وتغییر و رشد فردی کمک می کند و دارای شش سطح اساسی است که در آن فرد می تواند ، عمل کند .
این شش سطح ، به ترتیب اهمیت عبارتند از :
· محیط ( کی و کجا چیزها اتفاق می افتد ؟ فرصت ها و محدودیت ها (
· رفتار ( آنچه که فرد انجام می دهد . عمل ها و عکس العمل ها(
· توانایی ها ( چگونه فرد کارها را انجام می دهد و آن فرد چگونه انگیزش پیدا می کند ؟ (
· هویت ( تفکر فرد درباره ی خود ، معنایی از خود و ماموریت فردی(
· معنویات ( فرد برای چه چیزی اعمالی را انجام می دهد ، به خاطر خانواده ، جامعه و یا به خاطر آن چه که فراسوی فرد است (
این سطوح اساسی در سلسله مراتبی قرار می گیرند که در آن معنویت در بالاترین سطح و محیط در پایین ترین سطح قرار دارد و هر سطح نسبت به دیگر سطوح نورولوژی بیشتری را شامل می شود . این سطوح بعضی اوقات ، به عنوان دایره هایی در درون دایره های دیگر نشان داده می شوند ، اما در اغلب موارد ، به عنوان مثلث هایی در نظر گرفته می شوند که در آن 5 سطح اول اساس مثلث را تشکیل داده و سطوح بالاتر ؛ به عنوان یک مثلث واژگون در درون مثلث اول در نظر گرفته می شوند.
این چارچوب را می توان در روش های مختلفی به کاربرد ، یک روش مهار ، تناسب و هم خوانی بین سطح است . به عنوان مثال ، برای یک فرد ممکن است که به موقع سرقرار حاضر شدن مهم باشد ؛ اما در عمل اغلب دیر کند. بنابراین این باور ( اهمیت حضور به موقع در ملاقاتها ) با رفتار ( دیرکردن ) در تضاد است. این چارچوب به افراد کمک می کند ، تا دریابند که بین تفکر و عملکرد آن ها و ارزش و هویتشان هماهنگی وجود دارد ، یا خیر ، تضاد بین این سطوح به استرس ، سوء تفاهم ها و عملکرد ضعیف منجر می شود .
این چارچوب برای سازمان ها نیز می تواند مورد استفاده قرار گیرد .