ان ال پی با استاد مهدی صارمی نژاد

برگرفته از کلاس ان ال پی در زندگی استاد مهدی صارمی نژاد

ان ال پی با استاد مهدی صارمی نژاد

برگرفته از کلاس ان ال پی در زندگی استاد مهدی صارمی نژاد

من مهدی صارمی نژاد هستم روانشناس بالینی (مشاور) شیراز و در این وبلاگ درباره ان ال پی و راه های استفاده موثر از آن در زندگی صحبت میکنم.

۴ مطلب در دی ۱۴۰۲ ثبت شده است

سه شنبه, ۲۶ دی ۱۴۰۲، ۰۸:۲۲ ب.ظ

سطوح مختلف عصبی-زبانی

 

سطوح ان ال پی-صارمی نژاد

 

مطالب زیر چکیده ای از کارگاه ان ال پی روانشناس بالینی مهدی صارمی نژاد می باشد.

سطوح عصبی _ زبانی ( سطوح منطقی (
این چارچوب ( که رابرت دیلتز آن را توسعه داد ) ، به تفکر درباره یادگیری وتغییر و رشد فردی  کمک می کند و دارای شش سطح اساسی است که در آن فرد می تواند ، عمل کند .
این شش سطح ، به ترتیب اهمیت عبارتند از :
·      
محیط ( کی و کجا چیزها اتفاق می افتد ؟ فرصت ها و محدودیت ها (
·      
رفتار ( آنچه که فرد انجام می دهد . عمل ها و عکس العمل ها(
·      
توانایی ها ( چگونه فرد کارها را انجام می دهد و آن فرد چگونه انگیزش پیدا می کند ؟ (
·      
هویت ( تفکر فرد درباره ی خود ، معنایی از خود و ماموریت فردی(
·      
معنویات ( فرد برای چه چیزی اعمالی را انجام می دهد ، به خاطر خانواده ، جامعه و یا به خاطر آن چه که فراسوی فرد است (
این سطوح اساسی در سلسله مراتبی قرار می گیرند که در آن معنویت در بالاترین سطح و محیط در پایین ترین سطح قرار دارد و هر سطح نسبت به دیگر سطوح نورولوژی بیشتری را شامل می شود . این سطوح بعضی اوقات ، به عنوان دایره هایی در درون دایره های دیگر نشان داده می شوند ، اما در اغلب موارد ، به عنوان مثلث هایی در نظر گرفته می شوند که در آن 5 سطح اول اساس مثلث را تشکیل داده و سطوح بالاتر ؛ به عنوان یک مثلث واژگون در درون مثلث اول در نظر گرفته می شوند.
این چارچوب را می توان در روش های مختلفی به کاربرد ، یک روش مهار ، تناسب و هم خوانی بین سطح است . به عنوان مثال ، برای یک فرد ممکن است که به موقع سرقرار حاضر شدن مهم باشد ؛ اما در عمل اغلب دیر کند. بنابراین این باور ( اهمیت حضور به موقع در ملاقاتها ) با رفتار ( دیرکردن ) در تضاد است. ا
ین چارچوب به افراد کمک می کند ، تا دریابند که بین تفکر و عملکرد آن ها و ارزش و هویتشان هماهنگی وجود دارد ، یا خیر ، تضاد بین این سطوح به استرس ، سوء تفاهم ها و عملکرد ضعیف منجر می شود .
این چارچوب برای سازمان ها نیز می تواند مورد استفاده قرار گیرد .

 

مهدی صارمی نژاد
 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ دی ۰۲ ، ۲۰:۲۲
مهدی صارمی نژاد
چهارشنبه, ۲۰ دی ۱۴۰۲، ۰۹:۲۴ ب.ظ

چرا NLP مفید است؟

 

چرا ان ال پی مفید است-صارمی نژاد

مطالب زیر برگرفته از کارگاه ان ال پی روانشناس بالینی مهدی صارمی نژاد می باشد.

NLP می‌تواند به ما کمک کند تا مهارت‌های ارتباطی و تاثیرگذاری خود را به‌طور قابل توجهی بهبود بخشیم. کریس وایدنر نویسنده کتاب هنر تاثیرگذاری معتقد است متقاعد کردن دیگران را باید از خودتان شروع کنید.

گفتیم آنچه ان . ال . پی را از رشته های دیگر متمایز می کند ، تمرکز آن بر الگوسازی است . به طور خلاصه ، الگوسازی کسب مجموعه ای از الگوها در ان . ال . پی است ؛ الگوها نشان دهنده ی چگونگی عمل افراد به بهترین صورت می باشند و نشان می دهند انسان ها چگونه از تجربه ی افراد موفق استفاده می نمایند تا به پیشرفت نایل شوند .
ویژگی های مشخص ان . ال . پی اجرای تکنیک های خاص برای تحلیل اجزای عملکرد و چگونگی تحلیل پردازش اطلاعات و روش های به کارگیری راهبردهای پیشرفت می باشد . ان ال پی تحلیل تمام حوزه های عملکرد فردی و حرفه ای مانند : انگیزش ، یاد گیری ، تداوم سلامت ، فعالیت های ورزشی ، ارتباطات ، مذاکره ، سخنرانی در مکان های عمومی ، گروه سازی و مدیریت تغییر را در بر می گیرد .

ان ال پی درواقع به ما در انجام این کار کمک می‌کند. همچنین تمرین تکنیک‌های NLP انعطاف‌پذیری و توانایی ما برای تسلط به تغییرات و خلاقیت را افزایش می‌دهد.

استفاده از الگوها در ان . ال . پی
الگوهای موجود در پیشرفت شامل اهداف ، رفتار، افکار ، باورها ، احساسات و معنویات است ( گوردن ، داویز ، دیلتز ) اگر هر عنصر را یک به یک در نظر بگیریم می توان دید چگونه ان . ال .پی افراد را قادر می سازد تا به بررسی و بهبود عملکردشان بپردازند.
اهداف
   اهداف را طوری تعیین کنید که قادر به رسیدن آن در کوتاه مدت باشید .
رفتار
   یاری رساندن به دیگران _ همنوایی با دیگران _ بکارگیری الگوهای زبانی متناسب با شخصیت افراد .استفاده از زبان برای برقراری ارتباط و تاثیر .
 
این جا کیفیت های متعددی وجود دارد که شامل موارد زیر است :


تشخیص شخصیت و الگوهای انگیزشی افراد با استفاده از الگو های زبانی آنان.
تشخیص این که دیگران به چه حواسی وابسته اند ، از طریق گوش دادن ، به کلماتی که آنان به کار می برند.
-  
توانایی کلی گویی یا جزئی گویی در جای مناسب ، برای کسب نتایج خاص 
-  
استفاده غیرمستقیم از زبان برای تشخیص و تاثیر .
-  
احترام به کلمات و عبارت های دیگران ، چرا که کلمات ، بیانگر تجربه آن ها از واقعیت است.
تفکر
  شامل قدرت تولید و قدرت ادراک است.
عناصر تفکر شامل دیدن ( دیداری ) شنیدن ( تصور صداها یاداشتن گفت و گوهای درونی ) ، تجربه احساسات ( عاطفی یا بساوشی ) و حس کردن بوها یا مزه ها است . در هریک از این حوزه ها ، ان . ال . پی کمک می کند تا این افراد متوجه افکارشان باشند و در صورت نیاز آن ها را تغییر دهند .

برای مثال ممکن است از کسی بخواهید درباره گلی فکر کند ابتدا او می تواند ، تصور کند که گل چگونه است ؛ سپس او بوی آن را در نظر می آورد. آنگاه احساس خود درباره ی گل را به ذهن آورد و در آخر مزه آن را تصور کند . بعضی گل ها خوراکی هستند . تا این جا تجربه فرد از گل تقلید از واقعیت بوده است .
شما از فردی بخواهید که گل واقعی را تصور کند آن گونه که قابل ادراک است ؛ تجربه ی ذهنی خود را تغییر دهد تا چیز کاملا جدیدی را در تصور خود ایجاد کند . برای مثال شما ممکن است از او بخواهید که گلی را با رنگ ، اندازه و بوی متفاوت و غیره تصور کند . توانایی ذهن برای انجام دادن این تغییرات ، اساس یادگیری و نوآوری است و اگر شما تجربه کافی نداشته باشید ممکن است با تغییرات به وجود آمده حاصل از تغییرات ذهنی شگفت زده شوید .

توانایی تغییر حواس در ان . ال .پی افراد را قادر می سازد تا تجربیات کم و بیش خوشایندی را در خود ایجاد کنند و اگر از ایجاد تجربه ای ناخوشایند در ان . ال .پی شگفت زده هستند ؛ به چگونگی آموزش افراد برای دور نگه داشتن دستان خود از آتش ، یا به چگونگی مطمئن ساختن افراد برای دوری کردن از رانندگی بعد از مصرف مشروبات الکلی فکر کنند.

احساسات
   روش دیگری که در ان . ال .پی با عواطف پیوند دارد از طریق ارتباط آن با رفتار است . از آنجا که ارتباط نزدیکی بین بدن و ذهن وجود دارد ؛ ایجاد تغییرات ذهنی با تغییر موقعیت بدن ، یک نمونه از این نوع ارتباط است .
 اغلب مردم از روی عادت موقعیت های مختلفی در ارتباط با حالت های عاطفی متفاوت دارند ، برای مثال وقتی که آن ها پر انرژی هستند ، فضای بیشتر و هنگام نگرانی ، فضای کمی را اشغال می کنند . با تغییر موقعیت بدن ، امکان تغییر افکار و احساسات وجود دارد .

باورها / ارزش ها / فرض ها
  یکی از نقاط قوت ان . ال . پی توانایی آن برای تحت تاثیر قراردادن تغییر سطوح اساسی است . اگر چه آموزش مهارت های جدید؛ تغییراتی را به وجود می آورد ، ولی این باورها ، ارزش ها و فرض هایی هستند که اساس هر فرد را تشکیل می دهند.
نشان دادن یک گوجه فرنگی سبز به فردی که باور می کند گوجه فرنگی ها همیشه قرمز هستند و یا تشویق فردی از اقلیتی برای درخواست شغلی که باور نمی کرد ، به آن شغل دست یابد ؛ از جمله این موارد است
.

معنویت
ان . ال . پی راه های کاوش ماورای تجربه های زندگی روزمره را نیز تحت تاثیر قرار می دهد . بعد معنوی مفهومی نسبتا متفاوت از مفاهیم دیگر مثل : افکار ، احساسات ، رفتار و باورهاست که مورد بحث قرار می گیرد ؛ بنابراین انتقال این مفاهیم به دلیل این که مردم فهم یکسانی از آن ها دارند آسان تر است .
 
برای مثال در بحث سنجش میزان توجه یا عدم توجه دانش آموز کارنسبتا آسانی است . با این وجود با معنویت ، تجربه هر فردی درونی و منحصر به فرد است و کلمات برای بیان آن محدود است .

برای مثال دو فرد ممکن است از منطقه ای در خارج از شهر دیدن کنند و ازمناظر ، صداهای حیوانات تابش آفتاب واز بوهای خوش آنجا لذت ببرند یکی از آن ها ممکن است ، به سادگی روز خوبی  را در بیرون از منزل تجربه کند ، ولی برای


شخص دیگر بیرون بودن از خانه به منزله آگاهی از چیزی ماورای تجربه او باشد . شاید دیدن آن منطقه احساس دست یافتن به چیزی ، احساس یکپارچگی ، احساس قدرت یا کیفیتی باشد که حواس او را اشباع می کند . اگر چه شخص دوم کاملا از این تجربه فردی آگاه باشد توضیح آن در زبان روزمره برای او دشوار است . برخلاف چنین محدودیت هایی بسیاری از افرادی که با ان . ال .پی کار می کنند . به افراد دیگر کمک می کنند تا حس و آگاهی معنوی خود را توسعه بخشند.
 

 

مهدی صارمی نژاد

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ دی ۰۲ ، ۲۱:۲۴
مهدی صارمی نژاد
يكشنبه, ۱۰ دی ۱۴۰۲، ۱۱:۴۱ ق.ظ

ان ال پی یا NLP چیست ؟

 

 

ان ال پی-مهدی صارمی نژاد

مطالب زیر برگرفته از کارگاه ان ال پی روانشناس بالینی مهدی صارمی نژاد می باشد.

NLP مخفف Neuro Linguistic Programming به معنای "برنامه ریزی عصبی کلامی" است . در واقع دانش تاثیر زبان شفاهی و غیر شفاهی (رفتار غیر کلامی ) بر دستگاه اعصاب است که منظور از زبان غیر کلامی ، تغییرات فیزیکی و رفتار چون حرکت چشم، دست و پا و نظایر آن است. در این علم شما با تجسم خلاق و اجرای برخی تکنیک ها براحتی سیستم عصبی خود را تغییر می دهید.

قبل از ادامه بیایید باهم تمرینی انجام دهیم. لطفا چشم ها را ببندید (البته بعد از خواندن این متن) سپس در تصور خود  از یخچال یک لیمو ترش را برداشته و با کارد به دو نیم تقسیم کنید. یک تکه را در دهان گذاشته و بین دندانها فشار دهید. در این حال مزه ترشی لیمو را حس خواهید کرد. میبینید!! در حال اجرای این تمرین، بزاغ دهان شما ترشح شده و کاملا حس خوردن لیمو تداعی می شود. این تمرین نشانگر این است که ما میتوانیم بصورت آگاهانه روی ذهن خود و اطرافیان تاثیر بگذاریم.

ان ال پی به زبان ساده یعنی چگونه به ذهن خود بگوییم رفتار کند. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که تصمیم بگیرید یک روز صبح زود از خواب بیدار شوید و به مسافرت و یا تفریح بپردازید. اگر دقت کنید شوق بیدار شدن و تصاویر مربوطه انگیزه زیادی را در شما ایجاد میکند و مثلا اگر تصمیم داشته باشید که فردا 6 صبح از خواب بیدار شوید، تقریبا نیم ساعت زودتر از خواب بر می خیزید. زیرا ضمیر ناخوداگاه این پیام را دریافت کرده است که این کار را انجام دهد. حال اگر بتوانیم از این مشخصه ناخودآگاه برای تغییر عادات و رفتار استفاده کنیم و انتظار خود را به زبان قابل فهم تر به ذهن اعلام کنیم، به نتایج فوق العاده ای دست خواهیم یافت.

ان . ال . پی  روش هایی را در اختیار فرد قرار می دهد و به او کمک می کند تا در انجام دادن کارهایش تواناتر باشد و افکار ، احساسات و اعمالش را بیشتر مهار کند ، به زندگی خوش بین باشد و بهتر بتواند به نتایج خود دست یابد.
 

ان . ال . پی بر پایه ی عملکرد و اصولی استوار است که در زیر به بعضی از آن ها اشاره شده است :

  • مطلوبیت عملی ، می تواند مورد بررسی قرار گیرد و از فردی به فرد دیگر انتقال یابد .
  • عملکرد مطلوب به رشد مهارت ها و رشد حالات جسمی و ذهنی سازگار ، نیاز دارد . 
  • حالات فیزیکی و ذهنی ، می تواند به عناصر متمایز و کوچک تقسیم شود و تغییر پیدا کند تا نتایج مطلوب را به دست آورد .

آنچه ان . ال . پی را از رشته های دیگر متمایز می کند ، تمرکز آن بر الگوسازی است . به طور خلاصه ، الگوسازی کسب مجموعه ای از الگوها در ان . ال . پی است.

 

برای دیدن ویدیو درباره ان ال پی و تاثیر آن بر شخصیت انسانها اینجا کلیک کنید.

 

مهدی صارمی نژاد

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ دی ۰۲ ، ۱۱:۴۱
مهدی صارمی نژاد
چهارشنبه, ۶ دی ۱۴۰۲، ۰۷:۲۸ ب.ظ

اختلالات شخصیت

 

مهدی صارمی نژاد-mehdi saremi nezhad

برای درک بهتر اختلالات شخصیت ابتدا باید واژه شخصیت را شرح داد به طور کلی این کلمه برای همه ما معنا و مفهوم خاصی دارد و افراد در مکالمات روزانه خود به راحتی آن را استفاده و مفهوم آن را درک میکنند به طور مثال: وقتی کسی میگوید این گروه از همکلاسی های جدیدم در کلاس زبان شخصیتی متفاوت با من دارند برای فردی که شنونده این مکالمه است جمله ای با مفهوم و کامل است اما وقتی جستجو بیشتری درباره شخصیت انجام شود متوجه می شوید که تعاریف بسیار گسترده از طرف نظریه پردازان و روانشناسان مطرح شده است و اتفاق نظر آنچنانی در این زمینه وجود ندارد.

از نگاه Albert Ellis شخصیت شامل رفتارها، سبک فکر‌ی، شیوه‌ی حرف زدن، درک محیط و تعامل‌های بین فردی است که بر اساس یک الگوی قابل تشخیص در یک فرد مشاهده می‌شود. یا از نظر Robert Ewen شخصیت شناسی به جنبه‌هایی از رفتار هر فرد می‌پردازد که مهم بوده و در طول زمان، نسبتاً پایدار هستند و… .

به طور کلی مفاهیم مختلفی در این تعاریف متعدد تکرار می شوند که به شکل خلاصه میتوان بیان داشت که شخصیت شامل رفتارها، سبک فکری، شیوه‌ی حرف زدن، درک از محیط پیرامون و تعامل‌های بین فردی در محیط های دوستانه و اجتماع است که پیوسته در حال تکرار است و با یک الگوی قابل تشخیص در هر فرد مشاهده میشود.

باتوجه به مفهوم بیان شده حال بهتر می توان بیان داشت که اختلالات شخصیت همین صفات تکرار شونده را در بر می گیرند که در افراد دارای این اختلالات نشانه های مشابهی را نیز بروز می دهند و هر اختلال با تعریف دسته ای از رفتار ها و صفات و عکس العمل های فرد بیمار و… طبقه بندی شده است که هدف از کارگاه اختلالات شخصیت مهدی صارمی نژاد روانشناس بالینی بیان این اختلالت به زبان ساده و گیرا بوده است.

اختلالهای شخصیت:

اختلال شخصیت اساسا به اختلال صفات در گرایش فرد به درک پاسخ دهی ناسازگار با محیط اطلاق می گردد

چون اختلالهای شخصیت بوسیله وجود صفات پایداری مشخص میشوند که معمولا از کودکی یا ابتدای نوجوانی سرچشمه میگیرند و مفهوم این صفات دارای ارزش کمی است پس اختلالهای شخصیت در واقع پایه های لرزانی دارد به عنوان مثال اگر گفته میشود کسی به اختلال شخصیت وابسته مبتلاست یعنی اینکه او در موقعیت های مختلف صفات  وابستگی را بروز می دهد که به سختی میتوان شواهدی بر این گفته یافت و نیاز به بررسی متداوم عملکرد و رفتار فرد توسط متخصص است. لذا در DSM4 به غیر از اختلال شخصیت ضد اجتماعی که ضریب پایایی آن بین 0.65 تا 0.85 گسترش دارد پایایی باقی اختلالهای شخصیت نامعلوم است و به 0.26 تنزل میابد.

در اختلالات شخصیت بطور کلی دو رویداد برای شخصیت رخ می دهد یا شخصیت شکسته میشود یا رشد شخصیت به دلیل عوامل مختلف متوقف میشود و وقتی این توقف ایجاد شد، سه حالت بروز می کند که شامل:

  • فرد مبتلا به اختلال شخصیتی انعطاف پذیری خودش را از دست میدهد منظور از انعطاف پذیری این است : زمانی که فردی در مواجهه با مسئله ای راهی را انتخاب می کند و بنا به هردلیلی روش انتخابی او اثر بخش نیست راه و روش جدیدی را برمیگزیند تا به نتیجه مطلوب دست پیدا کند و گاها چندین بار دست به آزمون و خطا می زند تا به نتیجه دلخواه برسد اما در افراد دارای اختلال شخصیتی این انعطاف پذیری وجود ندارد.
  • سه عامل مهم افکار و احساسات و رفتار خلق و خوی انسان را تشکیل میدهد در افراد مبتلا به اختلال شخصیتی در این سه مورد مشکلاتی بوجود می آید.
  • شخص سالم اگر در مقابل فشار و ناراحتی قرار بگیرد احساس ناراحتی میکند ولی از پا نمی افتد و پس از مدتی دوباره شروع به ترمیم و ارتقای خود می کند اما در فرد مبتلا به اختلال شخصیتی این پیوستگی بین عوامل مختلف شخصیتی در فرد وجود ندارد و وقتی فشار زیادی به او وارد شود فرد از هم پاشیده میشود.

از نظر شیوع  اختلالات شخصیت طبق آمار  10-13 % جمعیت جهان درگیر با این اختلالات هستند.

و متاسفانه اختلال های شخصیتی زیاد قابل تغییر نیستند و مانند مشکلات اضطرابی نمیتوان زود آن را معالجه نمود و نیاز به جلسات مداوم و در بعضی موارد دارو درمانی در خلال جلسات دارد زیرا این قبلیل مشکلات ریشه های محکمی در روان فرد درگیر دارند و درمان های کوتاه مدت به ندرت اثر بخش خواهد بود ولی با کمک روان درمانگر میتوان علائم ناشی از این اختلالات را ضعیف تر و کمرنگ تر کرد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ دی ۰۲ ، ۱۹:۲۸
مهدی صارمی نژاد